Protestantse Gemeente Wormer

Nieuws van de PKN Nieuws van de PKN

Voor het bekijken van het nieuws van de PKN, klik je op de volgende link:

Nieuws van PKN Zaanstreek Nieuws van PKN Zaanstreek

Op de website www.PKNZaanstreek.nl vindt u een overzicht van de activiteiten in de verschillende protestantse gemeentes (PKN gemeentes) in de Zaanstreek: Assendelft, Koog aan de Zaan, Koog-Zaandijk, Krommenie, Wormer en Wormerveer. Een rijk aanbod.

Voor het bekijken van deze website, klik je op de volgende link:

De ichthus: een subtiele vorm van 'marketing'... De ichthus: een subtiele vorm van 'marketing'...

De meesten onder ons hebben het bekende christelijke symbool van de vis al gezien, meestal op auto's. Bij een gesprek bleek dat sommigen helemaal niet weten wat dat vissen-teken betekent. Het kopje boven dit stuk klopt eigenlijk dus niet, want als je niet weet waar iets voor staat, lukt de marketing ook niet erg.
In zijn meest eenvoudige vorm bestaat het teken uit twee curves die elkaar aan de ene kant raken om een hoofd te vormen en die elkaar aan het andere eind kruisen om een staart te vormen. Dit symbool zit diep ingebed in de christelijke iconografie.
Het Griekse woord voor vis, ichthus, is een acroniem voor een christelijke geloofsbelijdenis:

Ι      Ιησους
Χ     Χριστος
Θ     Θεου
Υ     Υιος
Σ     Σωτηρ
I is de eerste letter van het woord Jezus in het Grieks: Ιησους
CH zijn de eerste letters van het woord Christus (Χριστος)
TH zijn de eerste letters van het woord THeou (Θεου), Grieks voor God
U is de eerste letter voor Uios (Υιος), Grieks voor Zoon.
S is de eerste letter voor Soter (Σωτηρ), Grieks voor Redder.
Vertaald wordt dit dus: Jezus Christus, Zoon van God, Redder
De juiste plaatsing van de vis bestaat erin dat men het hoofd van de vis aan de linkerkant geplaatst en de staart aan de rechterkant. Op die manier wordt de Griekse letter alpha in herinnering gebracht (die een gelijkaardige vorm heeft: α ). Dit is een toespeling op de gedachte dat Jezus "de alfa en de omega is, het begin en het einde". Wanneer je het ichthus-symbool trouwens op z'n kop zet, zie je een gelijkenis met de Griekse letter omega: Ω

De ichthus is ontstaan in het begin van het christendom toen de christenen streng vervolgd werden. Door middel van de ichthus konden christenen zichzelf en elkaar identificeren door, wanneer ze er niet zeker van waren of de ander christen was, de helft van het vissymbool te tekenen: "(". Wanneer de andere dan ook christelijk was, maakte hij het symbool af: "()". Het symbool werd ook gewoon gebruikt om boodschappen mee door te geven en om het vroege christendom te 'promoten'.
Vandaag de dag verschijnt de ichthus onder andere in kerken, op kerstbomen, op reclamepanelen, in advertenties, in tatoeages en vooral op auto's. In verschillende (meestal Amerikaanse) lokale bedrijven wordt de ichthus ook gebruikt in de affiches en het logo. Je kunt het symbool ook vinden in elektronische handtekeningen, waarbij men het weergeeft als "<><". Door middel van het gebruik van de ichthus, bijvoorbeeld door een sticker met een ichthus erop op de achterkant van de auto te kleven, wil men aangeven dat men christen is en wil men het christelijk geloof op een subtiele manier in de schijnwerpers zetten.

voor op de voorpagina?
IXΘYΣ/ ichtus/ vis

De vis, getrokken door mijn hand
en èven vrij nog van de golven,
zal straks gewist zijn van het strand
en door de grote vloed bedolven.
Maar in het water, dat hem nam
zwemt levende het Monogram.
Geheime trek van tij en maan:
Hij zal op alle kusten staan.
Ida Gerhardt.

Wij staan vermeld op: